Peningkatan Kemampuan Memahami Isi Cerita Fiksi Pada Peserta Didik Dengan Menggunakan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar

  • Muhammad Zainul Ma’wa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Langlangbuana
  • Rita Zahara Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Langlangbuana
  • Sri Rohartati Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Langlangbuana
Keywords: audio visual media, Indonesian language, understanding ability

Abstract

The title of this research is Enhancing the Ability to Understand the Content of Fiction in Students Using Audio Visual Media in Indonesian Language Learning for Class IV Elementary School. The problem under study is about the results of increasing the ability to understand the contents of fiction stories in grade IV students in learning Indonesian using audio visual media. This study aims to determine the results of increased ability to understand the contents of fiction in learners using audio visual media. The theory used in this study is Joni et al. (2014) for audio visual media, and Anderson & Kathwol in Gunawan (2012) for understanding abilities. This research is quantitative descriptive. The research design used is Nonequivalent Control Group Design. This research was conducted at SDN 1 Cijeruk. The subjects in this study were class IV-A as an experimental class with 32 students and class IV-B as a control class with 32 students. Data were collected in the form of students' pretest and posttest and then analyzed with the help of SPSS software version 22 to see an increase in the ability to understand the contents of the story in students using audio-visual media. The results showed an increase in the ability to understand the contents of fiction in learners using auido visual media in Indonesian language learning in grade IV primary school.

References

Ahmad, dkk. (2016). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Antar makhluk Hidup. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1): 841-850.
Ahmad, S. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Ali, M. & Ansori, M. (2014). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.
Arifin, Z. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Dalman. (2012). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Djuanda, D. (2006). Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Komunikatif dan Menyenangkan. Jakarta: Depdiknas.
Eka, K. & Yudhanegara, M. R. (2016). Penelitian Matematika. Surabaya: Refika Aditama.
Gunawan, H. (2012). Pendidikan Karkter: Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.
Jampar, M. S. (2017). Peningkatan Kemampuan Memahami Isi Cerita Pendek Melalui Penerapan Metode Circ Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(4): 343-349.
Kemendikbud. (2017). Tema 8 Daerah Tempat Tinggalku. Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2017: Buku Guru SD/ MI Kelas IV. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.
Kuswana, W. S. (2012). Taksonomi Kognitif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Maula, M. (2016). Peningkatan Kemampuan Memahami Materi Asma Al-Ayya M Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Dengan Menggunakan Strategi Card Sort Siswa Kelas I Mi Al-Asyhar Gresik. Skripsi. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Muttaqien, F. (2017). Penggunaan Media Audio-Visual dan Aktivitas Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Vocabulary Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas X. Jurnal Wawasan Ilmiah, 8(1): 25-41.
Nurgiyantoro, B. (2013). Sastra Anak: Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: Gajah Mada University press.
Patris, J. (2013). Peningkatan Kemampuan Siswa Memahami Isi Cerita Melalui Metode Diskusi Siswa Kelas IV SDN No. 2 Tibo Kec. Sindue Tombusabora. Jurnal Dikdas Stats, 1(4): 1-9.
Purwono, J., Yutmini, S. & Anitah, S. (2014). Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2): 127-144.
Sayidiman. (2012). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Merangsang Minat Mahasiswa Terhadap Mata Kuliah Seni Tari. Jurnal Pendidikan, 2(1): 36-43.
Sidi, J. & Mukminan. (2016). Penggunaan Media Audio visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Di SMP. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 15(1): 52-72.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supadi & Hastuti, D. (2014). Solusi Pintar: Kupas Habis Semua Pelajaran Kelas 4. Jakarta: PT Wahyu Media.
Susanto, S. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Susetyo, B. (2015). Prosedur Penyusunan dan Analisis Tes untuk Penilaian Hasil Belajar Bidang Kognitif. Bandung: Refika Aditama.
Suwarto, dkk. (2012). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn. Jurnal pendidikan, 1(1): 1-17.
Suyanto, S. (2005). Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat.
Wicaksono, A. (2014). Pengkajian Prosa Fiksi. Yogyakarta: Penerbit Garudhawaca.
Zulela. (2013). Pembelajaran Bahasa Indonesia: Apresiasi Sastra di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Published
2019-11-30
How to Cite
Ma’wa, M., Zahara, R., & Rohartati, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Memahami Isi Cerita Fiksi Pada Peserta Didik Dengan Menggunakan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar. Primaria Educationem Journal (PEJ), 2(2), 135-143. Retrieved from http://journal.unla.ac.id/index.php/pej/article/view/1402
Section
Articles