Analisis Kompetensi Guru SDN Griya Bandung Indah

Main Article Content

Dwi Suharni

Abstract

The purpose of this research is to analyse the competency of SDN Griya Bandung Indah teachers. The research method used in this research is a qualitative approach to the phenyomological model. The data source used is the primary and secondary data source, the primary data source comes from SDN Griya Bandung Indah Teacher, while the secondary data is derived from http://dapo.dikdasmen.kemdikbud.go.id. Data collection using poll methods, interviews and documentation. Results concluded that the competency of teachers of SDN Griya Bandung Indah, in accordance with data Analysis 4 competency groups can be averaged the percentage as follows: Pedagogic competence 82%, personality competence 80.7%, social competence 88.5%, and professional competence 83%. From the overall result obtained an average of 83.55% with good criteria.

Article Details

How to Cite
Suharni, D. (2019). Analisis Kompetensi Guru SDN Griya Bandung Indah. Primaria Educationem Journal (PEJ), 2(2), 127-134. Retrieved from http://journal.unla.ac.id/index.php/pej/article/view/1401
Section
Articles

References

Arikunto, S. (1983). Metode Research. Jakarta: Rajawali Pers.
Departemen Pendidikan Nasional. (2002). Kepmendiknas No. 045/U/2002. Jakarta: Nasional. Departemen Pendidikan.
Departemen Pendidikan Nasional. (2006). Panduan Pelaksanaan Sertifikasi Guru. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Depdiknas. (2003). Undang-undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendididkan Nasional. Bandung: Departemen Pendidikan Nasional.
Depdiknas. (2006). Undang Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Jakarta.
Dewan Perwakilan Rakyat. 2005. Undang-Undang Republik Indonesia No. 14 tahun 2005. Jakarta: DPR-RI.
Dewi G. (2007). Kompetensi Pedagogik. (Online).http://dewigusti.blogspot.com/.
Djohar. (2016). Guru, Pendidikan dan Pembinaannya (Penerapannya dalam. Pendidikan dan Undang–Undang Guru). Yogyakarta: Sinar Grafika.
Gibson, J. L. et al. (1996). Organization. Terjemah: Ninuk Adiarni, Jakarta: Bina Rupa Aksara.
H.A.R. (1999). Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Nasional. Dalam Perspektif Abad 21. Magelang: Tera Indonesia.
Hamalik, O. (2004). Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Haryanto, Z. (2010). Menyikapi Kompetensi Pedagogik Guru dalam Rangka Menciptakan Guru Profesional. (Online). http://katresna72.wordpress.com.
Hasibuan, M. (2005). Organisasi dan Motivasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayat, A. (2007). Strategi Six Sigma, Peta Pengembangan Kualitas dan Kinerja Bisnis. Jakarta: Gramedia.
Husein, U. (2013). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis. Jakarta: Rajawali.
Purwanto, N. (2014). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Riduwan & Sunarto. (2012). Pengantar Statistik untuk Penelitian. Pendidikan, Sosial, Komunikasi, Ekonomi, dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Sunarsi, D. (2016). Pengaruh Minat, Motivasi Dan Kecerdasan Kognitif Terhadap Prestasi Belajar (Studi Kasus Pada Mahasiswa Program Studi S-1 Manajemen. Fakultas Ekonomi. Universitas Pamulang. Thn. Akademik 2015-2016). In Proceedings, 1(1).
Suparlan, S. (2008). Wawasan Pendidikan: Sebuah Pengantar Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzzmedia.