Peningkatan Kreativitas Peserta Didik Dengan Menggunakan Model Project Based Learning (PjBL) Pada Materi Zat Tunggal Dan Campuran Kelas V SD Ashfiya Bandung

  • Dini Hayati Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Langlangbuana
  • Rita Zahara Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Langlangbuana
  • Yeti Nurhayati Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Langlangbuana
Keywords: learning creativity of students, project based learning model, single and mixed substances material

Abstract

This research is motivated by the problem of the low learning creativity of students in natural science subjects. This study aims to describe the use of the project based learning (PjBL) model learning to increase student’s learning creativity on single and mixed substances material in the experimental class using the project based learning model in class V Ashfiya elementary school Bandung and measure the improvement of students’learning creativity on single and mixed substance material in the experimental class better than the control class. The method used is experiment. The research was conducted at Ashfiya elementary school with 42 people, namely class VA control class and VB experiment class with the same number of samples, 21 people. This research instrument consisted of the student and teacher observation sheets to describe the project based learning modeland test instrument to measure students’creativity. Data obtained from the results of the pretest and posttest. Data were analyzed to test validity, reliability, normality, homogeneity, paired sample t-test, independent t-test and gain test. The result of this study concluded, that from observations using the project based learning model has been used very well, there is an increase in the creativity of students in the experimental class and there is an increase in the creativity of students better in the experimental class compared to control class.

References

Afnidar. (2016). Materi dan Sifatnya, serta Kegunaan Bahan Kimia dalam Kehidupan http://www.pustaka.ut.ac.id/lib/wpcontent/uploads/pdfmk/PEKI4401-M1.pdf (Diakses 8 Februari 2019).
Craft, A. (2005). Membangun Kreativitas Anak. Depok: Insani Perss Djamarag.
Darwis, M. (2017). Upaya Meningkatkan Kreativitas Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning di MTS Muhammadiyah 6 Hasahatan Julu. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA. 2(1).
Fauziyah, Y. N. (2011). Analisis Kemampuan Guru Dalam Mengembangkan Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar Kelas V Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. (Diakses 30 Oktober 2018).
Hopkins, D. (2011). Panduan Guru Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Hurlock, E. (2009). Perkembangan Anak Jilid I. Jakarta: Erlangga.
Lestari, E. K. (2017). Penelitian pendidikan matematika. Bandung: Refika Aditama.
Lestari, T. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Kompetensi Dasar Menyajikan Contoh-Contoh Ilustrasi dengan Model Pembelajaran Project Based Learning dan Metode Pembelajaran Demonstrasi Bagi Siswa Kelas Xi Multimedia Smk Muhammadiyah Wonosari. (Online). https://Eprints.Uny.Ac.Id/29375/1/Tutik%20lestari_10520244042.Pdf. (Diakses 10 Januari 2019).
Muh. Rais. (2010). Project Based Learning: Inovasi Pembelajaran yang Berorientasi Soft Skills. Makalah disajikan sebagai Makalah Pendamping dalam Seminar Nasional Pendidikan Teknologi dan Kejuruan Fakultas Teknik Universitas Negeri Surabaya tahun 2010. Surabaya: Unesa
Najemi, C. & Astuti, W. (2014) Upaya Peningkatan Minat dan Prestasi Belajar Ipa Siswa Melalui Model Pembelajaran Konstruktivisme”. Jurnal Taman Vokasi, 1(1).
Nurmayani & Anugerah B Sihombing. (2017). Meningkatkan Kreativitas Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Dengan Menggunakan Model Peta Konsep Tipe Network Tree Di Kelas Iv Sd Negeri 060792 Kecamatan Medan Timur. Jurnal Handayani, 1(2).
Samatowa, U. (2006). Bagaimana Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung.: Alfabeta.
__________. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitati, dan R&D. Bandung: Alpabeta.
Suharnan. (2011). Kreativitas Teori dan Pengembangan. Surabaya: Laras.
Sukardi. (2010). Evaluasi Pendidikan, Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Surya, A. P. dkk. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kreatifitas Siswa Kelas III SD Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. (Online). http://www.Jurnal.unsyiah.ac.id. (Diakses 30 Oktober 2018).
Susyanti, E. (2017). Penggunaan Metode Demonstrasi dan Media Nyata untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Tentang Struktur Akar Pada Siswa Kelas IV SDN 11 Tebatkarai Kabupaten Kepahiang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1).
Syaiful, B. & Aswan, Z. (1996). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Tynan, B. (2005). Melatih Anak Berfikir Seperti Jenius. Jakarta: PT Gramedia.
Uno, H. B & Kuadrat, M. (2009). Mengelola kecerdasan dalam pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Wycoff. (2002). Menjadi Superkreatif dengan Pemetaan Pikiran. Bandung: Kaifa.
Published
2019-11-30
How to Cite
Hayati, D., Zahara, R., & Nurhayati, Y. (2019). Peningkatan Kreativitas Peserta Didik Dengan Menggunakan Model Project Based Learning (PjBL) Pada Materi Zat Tunggal Dan Campuran Kelas V SD Ashfiya Bandung. Primaria Educationem Journal (PEJ), 2(2), 115-126. Retrieved from http://journal.unla.ac.id/index.php/pej/article/view/1400
Section
Articles